Hoe uw klanten nooit meer een afspraak laten missen?
Je zou in eerste instantie denken dat een reserveringssysteem niet meer dan een simpele agenda is waar een formulier bij hoort, maar dit klopt niet. Het hangt allemaal af van het type bedrijf dat je runt. Een sportschool kan bijvoorbeeld meer dan één personal trainer hebben. Het werkschema van elke werknemer moet dan vermeld staan op de website. Een tandartsenpraktijk heeft een overzicht nodig van openingstijden, de aangeboden diensten en wanneer deze beschikbaar zijn.
Daarom is het belangrijk om goed te kijken naar de mogelijkheden van een bookingstool. Zo krijg je alle functionaliteit die je nodig hebt en de flexibiliteit om je bedrijf te laten groeien.
Wij hebben een en ander voor je onderzocht en deze elementen komen wat ons betreft het meest van pas:
Een aanpasbare agenda die je overal op je website kunt plaatsen.
- Mobielvriendelijke interfaces zodat je klanten niet altijd hun pc hoeven te gebruiken om hun afspraken online te boeken.
- Verschillende opties om betalingen voor afspraken te verwerken. Een optie voor ‘contant betalen ter plekke’ is ook altijd handig.
- Ondersteuning voor verschillende “tussenpersonen” of “dienstverleners”. In dit geval heeft iedere medewerker zijn/haar eigen profiel en agenda, personal trainers bijvoorbeeld of een dokterspraktijk.
- Een plek waar je klanten hun afspraken online kunnen zien en aanpassen.
- Een module voor het beheren van reserveringen die 1) gefilterd en 2) doorzocht kunnen worden als onderdeel van de back-end van
- De mogelijkheid om je eigen agenda aan te passen, voor bijvoorbeeld vakanties en feestdagen, en om een paar minuten voor jezelf te hebben tussen de afspraken door.
- Email bevestigingen en –herinneringen voor zowel beheerders als gebruikers.
- Aanpasbare boxen en drop-down menu’s, handig als je of veel verschillende diensten aanbiedt of iets dat compleet uniek is.
En dit is slechts een kleine greep uit de belangrijkste functies die je van een zogenaamde bookingstool kunt verwachten. Niet alle mogelijkheden en functies zijn nodig voor jouw bedrijf, dus zorg ervoor dat je (in elk geval) de opties uitkiest waar jij iets aan hebt.
Om even een voorbeeld te noemen: sommige kleinere bedrijven hebben misschien alleen maar een eenvoudige, gratis agenda nodig zodat ze afspraken (zonder vooruitbetaling) kunnen noteren. Echter, grotere bedrijven hebben waarschijnlijk behoefte aan een breder scala aan functies met mooie templates en communicatiemiddelen waar je echt wat aan hebt.